Vibeke Hellmann

Vibeke Hellmann

Livet og alt det der...

Min blog handler om lidt af hvert, stort og småt. Lige fra vejret til verdenspolitik.

Coop har ny politik

Pressemeddelelser/LæserbreveOprettet af vhellmann 14 aug, 2017 09:39:04

Interessant udmelding fra Coop - mere lokalt i butikkerne..

Debatindlæg i Folketidende fredag den 11. august 2017

Vibeke Hellmann PR ansvarlig, Nordfalster Lokalmarked, Gyldenbjergvej 1, Orehoved.

For 4- 5år siden måtte Brugsen her i Orehoved lade livet og det med ca 9 MILL i omsætning , men den var ikke god nok til den store magtfulde Coop-koncern.

Den lille Brugs skulle købe helt bestemte varer ind, som Coop besluttede, ikke noget med at brugsuddeleren kunne indkøbe, det han godt vidste passede til hans butik, nej Coop havde en politik. Vi kunder undrede os over mange varer i sortimentet, men det skulle være sådan, og visse vare kunne man ikke få til en lille Brugs, det var forbeholdt andre butikstyper. Jeg er sikker på at vores Brugs ville have kunne overleve, hvis Brugsuddeleren selv kunne have sammensat varesortimentet.

Nu er Coop vendt helt om, nu er det nye toner. Det meget fastlåste koncept skal slækkes… En brugsuddeler skal fremover kunne beslutte, hvad der passer til lige netop den butik. Fremragende tænkning.

Klippet fra nyhederne den 8 august : I et interview med koncernens topchef, Peter Høgsted, oplyser han, at det kan være slut med at handle i Fakta, Kvickly, SuperBrugsen, Dagli'Brugsen og Brugsen om blot få år. »Jeg tror, at vi nærmer os et opgør med kædedannelsen og en mere lokal butik igen. Hver butik kan så differentiere sig lokalt. Hvorfor skal der eksempelvis være de samme varer og samme tilbud i butikken i Hornbæk som i Hanstholm, når nu indkøbsmønstrene er vidt forskellige? Så vil det være mere relevant at have en fælles paraply med navnet Coop for alle butikkerne. Det er det naturlige næste step for os,« siger han til Økonomisk Ugebrev.

Bravo det er netop sådan vi har tænkt det her i vores helt egen butik i Orehoved, Nordfalster Lokalmarked. To år efter at Brugsen lukkede, gik aktive borgere i gang med at genoplive ideen om en butik her i byen, det var ikke uden problemer, at rent faktisk kunne åbne denne butik, det lykkedes dog. Den første maj 2016 åbnede butikken, og siden har vi arbejdet med at få den ”op at flyve”. Vi er i et stærkt konkurrencepræget marked, dog kan vi takket være ca 95% frivillig arbejdskraft, hver dag servicere vores kunder i vores lille velassorterede dagligvarebutik.

Vi køber ind lokalt , i det omfang det er muligt : grøntsager, frugt, øl, juice og meget andet, og det lokale sortiment skal vokse, præcis som vi ser det ske rundt omkring. Derudover indkøber vi vores basisvarer fra Dagrofa, idet vi er en Let-Køb butik, heldigvis uden de der stive indkøbsmønstre som Coop har haft for deres butikker.

Så her i ”sommervarmen” kan vi fra Orehoved fortælle, at vi er med på den seneste bølge af trends, nemlig butikker der har sit helt eget sortiment, som passe til netop vores butik, og vi lytter gerne til de ønsker kunderne har, tager varer hjem, hvis det er økonomiske forsvarligt, for vi skal passe godt på pengene. Kommer vi op på 5-6 millioner i omsætning er vi godt tilfredse (der er vi ikke nu), så kan vi nemlig begynde at ansætte flere folk og købe endnu mere hjem af ”ønskevarer” . Ja sådan er det et være ny i markedet, nu er vi her – og vi glæder os over at være næsten ”first movers”.



  • Kommentarer(0)//www.vibekehellmann.dk/#post9